12 راه برای شاد بودن در مواقعی که احساس تنهایی می کنید
آیا احساس تنهایی می کنید؟ ما در این مطلب، 12 راه برای شکست این احساس به شما ارائه می کنیم.
تنها بودن و احساس تنهایی کردن، با این که شبیه به هم هستند، ولی معانی مختلفی دارند. یکی از آن ها به هیچ وجه احساسی نیست، ولی دیگری می تواند قلبتان را می شکند.
تفاوت تنها بودن و احساس تنهایی
تنها بودن به این معنی است که فقط خودتان هستید و هیچ کس در اطراف شما نیست. مثلاً اگر در خانه تنها باشید، به این معنی است که غیر از شما هیچ کس در خانه نیست، ولی در جمع هم می توان تنها بود. یعنی مردم در اطراف شما هستند، ولی هیچ کس با شما نیست.
احساس تنهایی کاملاً متفاوت است. این حس، چیزی است که بیشتر مردم به دلیل این که به خاطر کمبود بوجود می آید، از آن دوری می کنند؛ به طور خاصّ، به دلیل کمبود فردی که با وی وقت بگذرانند، فردی که از حضورش لذّت ببرند.
آیا می توان حتی در هنگام تنها نبودن، احساس تنهایی کرد؟ البته! ممکن است در کنار کسی نشسته باشید که هیچ درکی از شما ندارد. حق با شماست، حس خیلی بدی است.
اما شما می توانید تنها باشید (یعنی کسی در اطراف شما نباشد)، ولی احساس تنهایی نکنید. سایت یک متخصص مد 12 راه برایتان فراهم کرده است که اگر کسی برای هم صحبتی در کنار شما نبود، ساعات تنهایی خود را تبدیل به ساعاتی لذّت بخش کنید:
1. خواننده شوید!

خواننده شوید

خواننده شوید

اگر در خانه تنها هستید، بهترین زمان برای این است که با شخصیت پُر شرّ و شور خود ارتباط برقرار کنید و یک خواننده شوید. مانند خوانندگان معروف لباس بپوشید ( اصلاً هر چیزی که دلتان خواست بپوشید! خودتان هستید و خودتان) و وانمود کنید که در سالن کنسرت و در حضور هزاران طرفدار مشتاق هستید و با خیال راحت آواز بخوانید. مطمئن باشید کسی نیست که از صدای بد یا نُت غلط شما ایراد بگیرد.
2. با شخصیت آرام و ساکت خود ارتباط برقرار کنید
گاهی انسان باید تنها باشد و بجای فکر کردن به چیز های بد، به کسانی فکر کند که دوست داشتند جای وی باشند. کسانی که حاضرند هر هزینه ای پرداخت کنند تا ذرّه ای سکوت و آرامش داشته باشند.
با مِدیتِیشن و یا نشستن در سکوت، از خودتان بهره مند شوید. ممکن است در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد، ولی پس از مدّتی، از آن لذّت خواهید برد. چون می توانید صدای فکر کردن خود را بشنوید، چیزی که خیلی کم پیش می آید که اتفاق بیافتد.
3. یک هدف برای خود مشخص کنید
اگر از این که کسی در اطراف شما نیست، ناراحت هستید، با خلّاقیت، حواس خود را پرت کنید. یک هدف برای خود مشخص کنید و در زمان های تنهایی، گام های رسیدن به آن هدف را بردارید. این کار باعث می شود که پس از رسیدن به هدفتان، احساس غرور و افتخار کنید و به دیگر اهدافی که دوست دارید به آن ها برسید، فکر کنید.
4. به خودتان برسید

 به خودتان برسید

به خودتان برسید

هنگامی که در خانه تنها هستید، کمی به خودتان برسید. خودتان را در هر چه که شما را شاد می کند، غرق کنید و کاری هم به بقیه ی دنیا نداشته باشید. حمام کنید، در وان آب گرم دراز بکشید و استراحت کنید، به زیبایی خود برسید، روی بالکن بنشینید و از منظره لذّت ببرید، هر کاری که دوست دارید بکنید.
5. حال بهم زن باشید!
3

یکی از مزایای تنها بودن این است که می توانید بدون داشتن نگرانی از این که مورد قضاوت و سرزنش کسی قرار بگیرید، حال بهم زن باشید. درست است، حال بهم زن! روی کاناپه بنشینید و پای خود را روی میز بگذارید، با صدای بلند آروغ بزنید و … . این گونه رفتارها باعث می شود که کمی از حالت مؤدبانه و رسمی خارج شده و احساس آزادی کنید.
6. در دنیای دیگران گُم شوید
اگر تنها بودن باعث می شود احساس تنهایی بکنید، با خواندن یک کتاب از نویسنده یا شاعر مورد علاقه تان، در دنیای وی گُم شوید. هنگامی که درگیر ماجراهای فرد دیگری هستید، زمان طوری می گذرد که آرزو می کنید ای کاش وقت بیشتری داشتید تا بتوانید از بقیه ی ماجرا با خبر شوید.
7. از طبیعت لذّت ببرید

از طبیعت لذّت ببرید

از طبیعت لذّت ببرید

معمولاً وقتی کسی همراه شماست، لذّت بردن از طبیعت غیر ممکن می شود، چون این کار نیازمند سکوت مطلق است. جایی را پیدا کنید، در آن جا بنشینید و بازی حیوانات را تماشا و به صدای درختان و آب گوش کنید. بگذارید طبیعت شما را مشغول کند.
8. ورزش کنید
ورزش در هنگام تنهایی گزینه ی بسیار خوبی است، چون باعث ترشح اِندورفین – که هورمون شادی است- می شود و دقیقاً همان چیزی را به شما می دهد که می خواهید: شادی!
9. فیلم ببینید

فیلم ببینید

فیلم ببینید

هنگام تنهایی، زمانی مناسب برای تماشای فیلم است. در سینماها، همیشه یک نفر کنارتان می نشیند و هنگام پخش فیلم، با شما صحبت نمی کند، ولی حرف های بی معنی و اعصاب خردکن می زند. در تنهایی می توانید صدا را هر چقدر که خواستید، زیاد کنید و یا بلند بلند صحبت کنید، بدون این که کسی از شما ایراد بگیرد و یا به شما بگوید هیس!
10. کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید

 کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید

کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید

احساس تنهایی، از بی حوصلگی ناشی می شود. اما اگر کار مورد علاقه تان را انجام دهید، هر دوی این مسائل حل می شود. یک کار تک نفره را که دوست دارید، انجام دهید. کارهایی مانند بازی های کامپیوتری جذاب که شما را به دنیای دیگر و داستان بازی می برد یا عکّاسی، نقاشی، گلدوزی و بطور کلّی، هر کاری که لبخند بر لبانتان می نشاند.
11. خیال بافی کنید
حتماً نیازی نیست که برای شاد بودن در هنگام تنهایی، کاری انجام دهید. فقط کافیست که از این حقیقت که هیچ کاری برای انجام دادن و هیچ جایی برای رفتن ندارید، لذّت ببرید و برای خود خیال بافی کنید. هر فکر و خیالی که دلتان می خواهد بکنید و کاری هم به واقعیت نداشته باشید.
12. خودتان باشید

 خودتان باشید

خودتان باشید

هنگامی که تنها هستید، می توانید خودتان باشید. نیازی نیست که نقاب خوشحالی به چهره داشته باشید و یا کسی را خوشحال کنید. هر کاری که دوست دارید، انجام دهید.
به تنها بودن به عنوان یک نفرین نگاه نکنید. بجای این کار، آن را نعمتی بدانید که همه آن را دوست دارند و از آن لذّت می برند. چون خیلی زود، کسی از شما کاری می خواهد و شما دیگر تنها نخواهید بود.