پنج دلیل شکستگی موها و پنج راه حل برای آن
آیا هر روز موهای ریخته شده در بُرُستان بیشتر و بیشتر می شود؟ آیا انتهای موهایتان از بین رفته است؟ آیا موهایتان کوتاه و بلند است؟ اگر این مشکلات را دارید، احتمالاً خیلی به دنبال یک معجزه گشته اید، یک محصول، یک آرایشگر ماهر، چیز یا کسی که موهای شما را به حالت اولیه ی خود بازگرداند. اما تمامی آن جستجوها تا قبل از پیدا کردن این مطلب، بیهوده بوده اند.
مطمئن باشید که آن معجزه، یک شامپو نخواهد بود. همه چیز در یک فرآیند شامل دست یابی به موهای سالم تر و قوی تر خلاصه می شود. اگر موهای بلند و زیبایی می خواهید، باید از آن ها مراقبت کنید.
چرا این اتفاق می افتد؟
چرا موها می شکند؟ برای درک این موضوع ابتدا باید بفهمید که شکستن مو چیست. ریختن موها یک فرآیند طبیعی است. شما بطور طبیعی روزانه بین 50 تا 100 تار مو از دست می دهید. هنگامی که مو می شکند، بوسیله ی آسیب های مختلف و مراقبت ناقص، قبل از به پایان رسیدن چرخه ی عمرش، تجزیه می شود. دیدن شکستن موها خیلی نا امید کننده است، اما مهم ترین چیز این است که ریشه ای این موضوع را درک کنید.
1. کمبود چربی و رطوبت کافی
خشک بودن نوک موها خیلی خجالت آور است. اگر موهایتان خیلی خشک باشد، ممکن است هنگام شانه کردن، صدای باز شدن و یا ترک خوردن تار های موی خود را بشنوید. سرعت رسیدن چربی به انتهای موهای شما از طریق مجراهای داخل مو، بیشتر به نوع موی شما بستگی دارد. این سرعت در موهای فِر تر و ضخیم تر، آهسته تر است. اگر هم پوست سرتان چربی زیادی تولید کند، شما آن را با هر روز شستن، عدم استفاده از نرم کننده و حالت دهنده و یا استفاده ی مداوم از صاف کننده های مو، از بین می برید. آب و هوا و فعالیت های روزانه ی شما نیز تأثیر فراوانی روی میزان رطوبت موهای شما دارد. به عنوان مثال، اگر شما یک شناگر هستید، کُلُرین و هوای سرد، به راحتی موهای شما را خشک می کند.
در تصویر زیر، می توانید اشکال مختلفی را که ممکن است موهایتان مانند آن شود، مشاهده کنید:
اشکال مختلف مو

. زیاده روی
یکی از نتایج زیاده روی، آسیب های گرمایی یا سوختن موهاست. سوختن موها توسط استفاده ی بیش از حد از اطوی مو و سشوار، دلیل عمده ی شکستگی موهاست. این کار باعث می شود موهایتان به گونه ای “سرخ” شود و تغییر شکل بدهد. اما زیاده روی می تواند چیزی فراتر از استفاده ی بیش از حد از وسایل حالت دهنده باشد. زیاده روی می تواند استفاده ی همزمان از مواد شیمیایی مختلف نیز باشد. مواد شیمیایی مضرّ موجود در رنگ ها و دیگر محصولات می تواند باعث ترک خوردن، شکستن و از بین بردن بافت های موهای شما شود.
3. رژیم غذایی بد
همه ی ما در برابر لذّت شیرینی جات ضعیف هستیم. اما باید مراقب باشید که به اندازه مصرف کنید. در غیر این صورت، باید عواقب آن مانند موهای بیمار را نیز بپذیرید. غذاهایی که سدیم زیادی دارند ( مانند فست فودها)، می تواند باعث ریزش موها شود. مصرف پروتئین را نیز فراموش نکنید، چون علاوه بر استخوان ها و دندان ها، برای موها نیز بسیار مهم است.
4. استرس

اگر در خانه مشکل دارید و یا بطور کلّی اوقات سختی را سپری می کنید، این موضوع خود را در موهایتان نشان می دهد. استرس باعث می شود به ناگهان دست خود را داخل موهایتان کنید و با بی احتیاطی، موقعیتی شبیه بخش زیاده روی ( که در بالا توضیح دادیم) ایجاد کنید. استرس همچنین می تواند باعث شود که مراقبت از موهای خود را نیز فراموش کنید.
5. بیماری
شکستن یا ریختن بیش از حد موها می تواند نشانه ای از یک چیز خیلی جدّی باشد. نشان از این که چیزی در داخل بدن شما به درستی کار نمی کند و باید به یک پزشک مراجعه کنید.
برای شکستن موها چه می توان کرد؟
تمامی موارد بالا ممکن است خبرهای بدی باشند. اما این موضوع نیز مهم است که چرا نمی توانید نتایج دلخواهتان را مشاهده کنید. حال که دلیل شکستگی موهای خود را فهمیدید، می توانید از پیشرفت آن جلوگیری کنید.
1. هر روز
 هر روز

 

 

 

 

 

 

 

 

برای شروع، باید دست کاری در موهای خود را محدود کنید. سعی کنید تا حد ممکن از سشوار و اطوی مو، و شانه یا بُرس کشیدن شدید هر روزه خودداری کنید. شستن هر روزه ی مو برای هیچ مویی خوب نیست. اما اگر سرتان به حدی چرب می شود که فکر می کنید هر روز باید شسته شود، از محصولی استفاده کنید که علاوه بر از بین بردن چربی ها، موهایتان را نرم کند.
خوردن غذاهای سالم، علاوه بر فواید مختلف، موهای سالم را نیز در پی دارد. غذاهای حاوی پروتئین مانند لوبیا قرمز، ماهی قزل آلا و …، می توانند کمک زیادی به ترمیم موهایتان بکنند. غذاهای حاوی شکر و سدیم را در حد اعتدال مصرف کنید. اگر هم به دنبال معجزه درون یک بطری هستید، آن معجزه آب است! با استفاده ی مداوم از آب، علاوه بر سالم نگه داشتن موها، بدنتان را نیز سالم نگه دارید.
2. چیزهای کوچک را فراموش نکنید
اگر باید در یک محیط رقابتی کار یا زندگی کنید، همیشه خطر استرس و اضطراب وجود دارد. هیچ اشکالی ندارد که برای هدف خود تلاش کنید، اما اگر خوابتان کافی نیست و یا از بدن – در این مورد، مو- خود مراقبت نمی کنید، حتماً به مشکل بر می خورید. ممکن است الآن سخت باشد، اما به یاد داشته باشید که باید هر چند وقت به چند وقت به بدن خود استراحت بدهید. برای مدیریت زمان خود، یک برنامه ی روزانه تهیه کنید. این گونه، بسیاری از کارهایتان به موقع انجام می شود.
3. به موهای خود غذا بدهید
همان طور که شما به غذا نیاز دارید، موهایتان نیز به غذا نیاز دارند، موادی مانند تخم مرغ که شامل امگا 3 و پروتئین است، روغن هایی مانند روغن دانه ی انگور که روغنی سبک است و موهایتان را سنگین نمی کند و برای مرطوب کردن پوست سر و از بین بردن شوره ی سر بسیار مفید است، و آووکادو که هم خوشمزه است و هم برای مو مفید.
4. محصولات ترمیم کننده و مرطوب کننده
علاوه بر رساندن مواد غذایی سالم مورد نیاز بدن و مو، باید برای مو نیز محصولی مناسب انتخاب کنید. شما باید محصولی حاوی مواد طبیعی مناسب برای موهای خود پیدا کنید. از محصولاتی شامل روغن های معدنی ( که طبیعی به نظر می رسد ولی در واقعیت موهایتان را خشک  و شکننده می کند) دوری کنید. سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که برای جنس و نوع موی شما مناسب ست. اگر موهای لطیفی دارید، از شامپوهای معمولی استفاده و از شامپوهای کِرِمی دوری کنید. چون بجای مرطوب کردن و جلوگیری از شکنندگی موها، آن ها را سنگین می کنند. اگر موهایتان فِر و پُر حجم است و دائم خشک می شود، نرم کردن منظم باید بخشی از برنامه ی روزانه ی شما باشد.
5. کوتاه کردن منظّم
از دست دادن مو سخت است و نزد هر آرایشگری که می روید، می خواهد موهایتان را کوتاه کند. اما کوتاه کردن منظّم مو هر 6 تا 8 هفته یک بار به طور قابل توجهی، شکنندگی موهایتان را کاهش می دهد. اگر موهایتان آسیب دیده باشد، در ابتدا خیلی زیاد به نظر می رسد. اما هنگامی که کوتاه کردن موهای خود را افزایش دهید و از موارد بالا پیروی کنید، خواهید دید که موهایتان سالم تر و قوی تر رشد خواهند کرد.
ریختن و شکستن موها می تواند ناراحت کننده باشد. اگر در مسیر درست برای سلامت موهای خود گام بردارید، موهایی فراتر از سالم، زیبا و خواهید داشت.